Ultrasound

Ultrasound ialah mengambil imej fetus di dalam perut wanita hamil melalui gelombang bunyi. Berikut ada sedikit informasi tentang ultrasound.

Apakah Ultrasound?

Semasa hamil, tumbesaran bayi boleh dilihat dan dipantau melalui mesin pengimbas bunyi. Imbasan bunyi adalah prosedur untuk melihat dan mengkaji fizikal fetus menggunakan getaran frekuansi bunyi yang tinggi bagi membentuk imej.


Ianya berfungsi dimana satu alat diletakkan di atas kulit perut serta menggerakkannya dan dalam masa yang sama ia mengeluarkan gelombang bunyi yang tidak berbahaya kepada badan. Getaran bunyi tersebut akan mengembalikan imej struktur di dalam perut seperti fetus.

Isyarat bunyi itu pula akan ditafsir oleh komputer dan mempamerkan imej pada skrin komputer. Dengan penghasilan imej tersebut, doktor boleh memeriksa mengkaji serta menilai pembesaran bayi di dalam rahim tersebut.


Adakah Ianya Selamat?

Imbasan ultrasound tidak bahaya untuk kesihatan manusia mahupun janin sepertimana sinaran ion lain. Tetapi ia satu kesilapan jika memikirkan ia benar-benar selamat sepenuhnya kepada bayi yang membesar di dalam rahim.

Ia bekerja dengan menghantar bunyi kedalam tisu badan dan ia akan melantun semula menjadi satu imej.

Menurut Dr. Ben Kim, gelombang bunyi ini sedikit sebanyak mengeluarkan kesan-kesan fisikologi seperti berikut:-

  • Meningkatkan aliran darah dan suhu dalam tisu badan.
  • Menghasilkan seperti buih gas yang memberi tekanan kepada tisu-tisu.
  • Kesan-kesan mekanikal seperti pengaliran darah sekeliling sel menyebabkan tekanan kepada tisu-tisu.
Terdapat pandangan lain mengatakan bahawa imbasan ultrasound untuk fetus tidak mencukupi untuk mengeluarkan kesan-kesan fisikologi kepada satu tahap yang berbahaya kepada fetus. Mungkin pandangan sedemikian dipengaruhi oleh nilai ringgit yang diniagakan.

Sebelum imbasan ultrasound dilakukan untuk memeriksa janin di dalam badan, fikirkan perkara berikut:-

  • Imbasan ultrasound terhadap wanita hamil telah menunjukkan peningkatan ketara terhadap kemungkinan kepada keguguran, lahir tidak cukup bulan dan boleh membawa kematian bayi.
  • Ahli-ahli fisioterapi telah melakukan imbasan untraound terhadap wanita hamil untuk lebih 20 jam seminggu telah mendapati risiko meningkat untuk keguguran spontan.
  • Menurut kajian, terdapat bukti bahawa kanak-kanak yang selalu terdedah dengan gelombang ultrasonik sewaktu mereka di dalam kandungan mempunyai peluang untuk menderita akibat dyslexia dan masalah pembelajaran daripada kanak-kanak yang tidak terdedah dengan gelombang tersbut.
Ada beberapa alasan yang ditekankan oleh Dr. Ben Kim mengapa beliau percaya bahawa mengelak daripada melakukan ultrasound semasa hamil adalah:

  • Tidak kira gelombang apa yang dikatakan selamat digunakan, terdapat juga sedikit kemungkinan gelombang ini memberi tekanan fizikal untuk tumbesaran bayi. Mengapa harus mengambil risiko sebegini?
  • Terdapat juga kemungkinan mesin pengimbas tersebut menghadapi masalah dalam mengeluarkan gelombang yang berlebihan kepada bayi. Mengapa harus mengambil risiko sebegini?
-------------------------------------------------------

Pada pendapat personal aku pulak, jika kebanyakan profesional mengatakan bahawa ultrasound bayi semasa hamil adalah selamat, maka tidak salah melakukannya. Terpulanglah kepada individu tersebut. Kerana ultrasound yang kita buat tidaklah memakan masa yang begitu lama sehingga menjangkau 20 jam seminggu. Cukuplah jika scan dilakukan 2-3 kali semasa hamil bagi memantau tumbesaran bayi di dalam rahim.

0 Response to "Ultrasound"

Post a Comment

powered by Blogger | WordPress by Newwpthemes | Converted by BloggerTheme