Tahniah Kawanku!

Lama sgt aku tak jenguk & update blog. Byk sgt komitmen sbg ibu dan kerja. Pertamanya, terima kasih yg tak terhingga kpd yg sudi bertanya tentang susu ibu. Maaf kpd yg bertanya sekiranya sy lambat balas.

Byk sgt suka dan duka ttg persoalan ini. Terbukanya hati utk berblog hari ni adlh kerana aku dgr seorg kenalan yg berjaya menyusukn anaknya dgn penuh tanpa bantuan susu formula skrg. Wlpn awlnya susu formula diberikan kerana susu tak keluar selama 5 hari serta anaknya sgt kuat minum. Syukur Alhamdulillah, skrg hanya diberi susu ibu.

Dari jauh, aku sgt2 bersyukur dan terharu dgn usahanya. Syabas dan tahniah kepadanya. Bagaimana dia usaha menghasilkan susu ibu wlpn awl2 tu susunya tak keluar? Dia keep on pumping dan bg direct baby minum susu wlpn tak ada susu lagi. Itulah tipsnya…. Stimulation/Rangsangan!!

Tidak ada rangsangan = tidak ada susu.

Aku tabik dgn usaha dia yg bersungguh2. Pada yg tak ada susu, rangsanglah payudara selalu. Ertinya, still bg anak menghisap atau still pump wlpn susu tak keluar mengikut waktu yg teratur (dalam 24 jam, rangsangan diberikan sebanyak 8-12 kali. Dalam erti kata lain 2-3 jam sekali atau paling susah 4 jam sekali). Rangsangan ini akan terus ke otak utk rangsangan penghasilan susu.

Kalau harapkan bantuan mknn utk menambahkan susu tapi tiada rangsangan dibuat, mmg xdapat lah.

Kpd seoarg dua kawan aku yg sedang mengandung skrg, ada yg berminat utk memberikan anknya susu ibu. Sgt terharu dan dgn berbesar hati aku sedia membantu. Igt seperkara, dlm hal ini ada yg menyokong dan ada yg sebaliknya. Tetapi nilailah seseuatu perkara itu dgn yg lebih positive utk kebaikan diri sendiri, anak, keluarga dan seluruh umat Islam…. InsyaAllah.

Ini aku updatekan gambar Auni 10 bulan..... Semoga dia menjadi anak yg Solehah, baik, cerdik dan pandai... Amin....

Auni @ 10 bulan

0 Response to "Tahniah Kawanku!"

Post a Comment

powered by Blogger | WordPress by Newwpthemes | Converted by BloggerTheme